I Forum di Amici della Vela

Versione completa: rating IRC
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<blockquote id='quote][size='1' face='Verdana,Arial,Helveti' id='quote]Citazione:<hr height='1' noshade id='quote]Messaggio inserito da aleufo
I miei

Fatt scafo 1.05
Fatt attr 1.02
Fatt slan 1.05

...chissà cosa vuol dire....?
<hr height='1' noshade id='quote]</blockquote id='quote][color='quote]

La regola è segreta, ma non fino a questo punto.

Esiste un regolamento scaricabile dal sito http://www.rorc.org, in cui ci sono le spiegazioni del caso.....da dove vengano fuori i numeri, però, è un'altra storia Wink.

27.2 Hull Factor
27.2.1 Hull factor (HF) is an assessment by the Rating Authority of the features of the boat
and their character and efficiency when compared to a basic cruising configuration.
27.2.2 Stripped out interiors, the use of light and hi-tech structures and/or materials, removal
of furniture or other fitted equipment, etc. may lead to the application of higher than
standard hull factor to compensate for potential increase in performance. Such
features shall be declared to the Rating Authority.

26.2 Rig Factor
26.2.1 Rig factor (RF) is an assessment by the Rating Authority of the rig and sail features of
the boat and their character and efficiency when compared to a basic cruising
configuration with substantial spars and basic rig controls.
26.2.2 RF above unity may be applied for: fractional, racing and lightweight rigs, high aspect
ratio and efficient plan forms, wing and double luff sails, specialised sail stiffening,
large headboards/cranes, permanently bent or highly controllable spars, hi-tech
rigging, exotic rig materials, advanced winch and deck gear arrangements,
flush/efficient deck design, and any other feature which increases sailing efficiency
that is not already rated through the rated dimensions.
26.2.3 RF below unity may be applied to less efficient rigs and sail plans, cruising furling
sails, motor sailers with large deck houses, cruisers with weight/windage aloft or with
basic deck gear only, or any other feature which reduces sailing efficiency that is not
already rated through the rated dimensions.

23.2 Overhang Factor (OF) is an assessment by the Rating Authority of the bow and stern
overhangs of the boat and their contribution to sailing length.


Dunque i numeri sotto l'unità significano efficienza sotto la norma, quelli sopra l'unità efficienza sopra la norma.

La norma, se interpreto correttamente dovrebbe essere la configurazione di una barca da crociera normalmente attrezzata.

Una piccola nota di folklore: mediante questi tre fattori assegnati 'd'ufficio', il rating office può decretare la vita o la morte (in termini di bsf) di una barca 4242
<blockquote id='quote][size='1' face='Verdana,Arial,Helveti' id='quote]Citazione:<hr height='1' noshade id='quote]Messaggio inserito da aleufo
Fatt scafo 1.05
...chissà cosa vuol dire....?<hr height='1' noshade id='quote]</blockquote id='quote][color='quote]La risposta edulcorata:
http://www.tayk.org.tr/docs/HF_LeThermom...C_2008.pdf

[color=navy]HULL FACTOR; The IRC Thermometer!
The concept of HF first appeared in CHS, the Channel Handicap System, back in the 1980s. Initially,...[color='navy]

In parole povere,
vuol semplicemente dire che loro possono fare come gli pare, senza dare alcuna spiegazione a nessuno...
(secondo alcuni questa è la loro vera grandezza)
Bene così lo sanno tutti!!!!

Quindi o hai una barca efficiente e paghi o hai un ciospo e non paghi,.... o c'è Einstein.e Cos....WinkWinkWink
<blockquote id='quote][size='1' face='Verdana,Arial,Helveti' id='quote]Citazione:<hr height='1' noshade id='quote]Messaggio inserito da aleufo


Quindi o hai una barca efficiente e paghi o hai un ciospo e non paghi,....
<hr height='1' noshade id='quote]</blockquote id='quote][color='quote]

Se fosse così andrebbe anche bene, ma per queste valutazioni è già qualche anno che hanno inventato i vpp.....e anche con quelli si fa fatica ad imbroccarla !! Figuriamoci a 'usma' cosa vien fuori...

Ciao
<blockquote id='quote][size='1' face='Verdana,Arial,Helveti' id='quote]Citazione:<hr height='1' noshade id='quote]Messaggio inserito da albert
.....da dove vengano fuori i numeri, però, è un'altra storia Wink.<hr height='1' noshade id='quote]</blockquote id='quote][color='quote]

[color=navy]
IRC CONGRESS MEETING
Saturday, 20th October 2007
6. To receive reports from attending National IRC Representatives
6.5 - FRANCE – Philippe Delaporte ...
The main question is that of Hull Factor. The owners consider that the rule is not clear and wonder about its equity. They suggest that the characteristics which impact the value of the HF should be published. One understands that the accommodation factor is the most subjective and that it should be rationalized and explained...

Change: The characteristics which impact the determination of HF should be published.
Effect of change: Will avoid the general opinion that HF is subjective.
Decision : [u]Congress did not support the proposal[u]

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....lo so bene Albert, sono un sacco di anni che lotto contro cose che non capisco.... almeno una volta prima delle regate importanti facevano a tutti i controlli di stazza ed ai mondiali anche due volte....
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