Rispondi 
Batterie al litio Lifepo4, copertura assicurativa e norma CE
Autore Messaggio
_Mino_ Offline
Amico del forum

Messaggi: 489
Registrato: Aug 2014 Online
Messaggio: #21
RE: Batterie al litio Lifepo4, copertura assicurativa e norma CE
Dalla ISO 10133:

5 Batteries
5.1 Batteries shall be permanently installed in a dry, ventilated location above the anticipated bilge-water level.
5.2 Batteries shall be installed in a manner to restrict their movement horizontally and vertically considering the
intended use of the craft, including trailering if applicable. A battery, as installed, shall not move more than 10 mm in any direction when exposed to a force corresponding to twice the battery weight.
5.3 The batteries installed in the craft shall be capable of inclinations of up to 30° without leakage of electrolyte. In monohull sailing craft, means shall be provided for containment of any spilled electrolyte up to inclinations of 45°.
5.4 Batteries shall be installed, designed or protected so that metallic objects cannot come into unintentional contact with any battery terminal.
5.5 Batteries, as installed, shall be protected against mechanical damage at their location or within their enclosure.
5.6 Batteries shall not be installed directly above or below a fuel tank or fuel filter.
5.7 Any metallic component of the fuel system within 300 mm above the battery top, as installed, shall be
electrically insulated.
5.8Battery cable terminals shall not depend on spring tension for mechanical connection to them.

6 Battery-disconnect switch
6.1 A battery-disconnect switch shall be installed in the positive conductor from the battery, or groups of batteries, connected to the supply system voltage in a readily accessible location, as close as pratical , to the battery or groups of batteries.
The following constitute exceptions:
a) outboard-powered craft with circuits for engine starting and navigation lighting only;
b) electronic devices with protected memory and protective devices such as bilge-pumps and alarms, if individually protected by a circuit-breaker or fuse as close as practical to the battery terminal;
c) ventilation exhaust blower of engine/fuel-tank compartment if separately protected by a fuse or circuit-breaker as close as practical to the battery terminal;
d) charging devices which are intended to be used when the craft is unattended (e.g. solar panels, wind generators) if individually protected by a fuse or circuit-breaker as close as practical to the battery terminal.
6.2 The minimum continuous rating of the battery switch shall be at least equal to the maximum current for which the main circuit-breaker is rated and also the intermittent load of the starter motor circuit, or the current rating of the feeder conductor, whichever is less. A separate battery-disconnect switch may be installed for the engine-cranking motor circuit.
6.3 Remote-controlled battery-disconnect switches, if used, shall also permit safe manual operation.
(Questo messaggio è stato modificato l'ultima volta il: 17-03-2024 20:14 da _Mino_.)
17-03-2024 19:53
Trova tutti i messaggi di questo utente Cita questo messaggio nella tua risposta
_Mino_ Offline
Amico del forum

Messaggi: 489
Registrato: Aug 2014 Online
Messaggio: #22
RE: Batterie al litio Lifepo4, copertura assicurativa e norma CE
(17-03-2024 19:34)marmar Ha scritto:  Come segnalava l'autore del thread:" la certificazione CE del costruttore potrebbe decadere e quindi va rifatta con un ente che si prende la responsabilità (6000 euro)"

Anche questo sembra un punto non da poco.

Per alcune modifiche mi è stato detto non essere necessaria una nuova certificazione completa della barca, ma ne è sufficiente una limitata agli aspetti modificati ( ad esempio, per modifiche alla chiglia), il cui costo è una frazione di quello indicato.
17-03-2024 20:12
Trova tutti i messaggi di questo utente Cita questo messaggio nella tua risposta
maxneri Offline
Nuovo Amico del forum

Messaggi: 13
Registrato: Feb 2023 Online
Messaggio: #23
RE: Batterie al litio Lifepo4, copertura assicurativa e norma CE
Comunque sono molto impressionato dalla qualità dei commenti che questo forum sta portando alla mia domanda, vi ringrazio veramente.

Grazie Gabriele per aver condiviso il video, ho il libro di Nigel Calder, lui è un mito. Avrete notato nel forum segnalato da Gabriele (l'ultimo) che l'installazione DIY è la maniera migliore per perdere la copertura.

Se esistesse una product liability come citato sopra io sarei a posto. Questa è una prima conclusione che traggo da questo thread. Se vi é un sinistro, l'assicurazione dell'installatore copre eventuali danni dovuti al lavoro realizzato. In Francia questa copertura è standard nell'edilizia ma non nella nautica. Mi pare di capire che anche in Italia non esiste.

Per vostra info, ho chiesto alla mia assicurazione se posso avere la stessa copertura con premio maggiorato, ma la risposta è stata negativa. L'incendio di una imbarcazione è un evento raro che che impatta drammaticamente sulle loro riserve, preferiscono limitare il danno piuttosto che compensare con premi maggiorati.
(Questo messaggio è stato modificato l'ultima volta il: 17-03-2024 22:39 da maxneri.)
17-03-2024 22:04
Trova tutti i messaggi di questo utente Cita questo messaggio nella tua risposta
Rispondi 


Discussioni simili
Discussione: Autore Risposte: Letto: Ultimo messaggio
  Batterie Victron (piombo) innovative ... 17 1.951 ieri 17:30
Ultimo messaggio: frnz65
  Racconto anch'io la mia esperienza sull' impianto al litio Canadese 42 2.900 ieri 15:13
Ultimo messaggio: fabio.75
  Il punto sulle mie batterie al litio dopo più di un anno AndreaB72 191 23.632 12-11-2024 18:47
Ultimo messaggio: acquafredda
  Come lasciare le litio Resolution 6 476 09-11-2024 14:54
Ultimo messaggio: Resolution
  Caricare le batterie al litio al 100% Canadese 21 1.979 07-11-2024 12:33
Ultimo messaggio: Canadese
  Batterie IanSolo 813 877.996 24-10-2024 07:59
Ultimo messaggio: pepe1395
  Come collegare alternatore e batteria lifepo4 da 200A kobold 8 445 07-08-2024 07:47
Ultimo messaggio: kobold
  Novità importante nei sistemi litio Victron maema 0 247 17-07-2024 18:45
Ultimo messaggio: maema
  Cambiare batterie con pannello solare Comet800 2 587 22-03-2024 15:39
Ultimo messaggio: Comet800
  Batteria LiFePo4 cortocircuitata kobold 34 2.666 21-03-2024 19:49
Ultimo messaggio: Gabriele

Vai al forum:


Utente(i) che stanno guardando questa discussione: 1 Ospite(i)