Di seguito riporto un estratto della documentazione di Balmar (che fa alternatori, non paralumi).
FUSING
The American Boat and Yacht Council (ABYC),
in its standards for safer boating, recommends that cable runs to your battery banks be fused to protect the boat and owner against damage and injury. Circuit protection, as described by ABYC standards, can be accomplished by installing either a resettable circuit breaker or a fuse. The fuse or breaker you choose will depend on both the amperage rating of the alternator and the size of cable used. The following considerations can be used to determine fusing:
1. The largest available circuit protection device smaller than the amperage capacity of the cable being protected.
2. Larger than the maximum continuous current that will flow in the circuit.
We find that a circuit protection device sized at approximately 140% of your alternator’s rated amperage is typically
suitable for the circuit being protected. For more info about circuit fusing, see
http://circuitwizard.bluesea.com.
[/quote]
@Andrea
Molto interessante questo richiamo, e in effetti lo riporta anche il Nigel Calder. Io non ho mai montato fusibili sulla linea del B+ dall'alternatore alla batteria, per non rischiare l'incolumita' dell'alternatore nel malaugurato caso di un intervento inopportuno del fusibile. In particolare il banco batteria motore, non avendo un fusibile generale, si trova a non aver protetta la linea che viene dall'alternatore che, trattandosi di un alt. da 75A, richiederebbe in questo caso un fusibile di circa 105A (140%). A questo punto devo verificare anche la portata di quella linea, ci pensero'. Per intanto ti ringrazio.