Rispondi 
HALLBERG RASSY - SE - HR 352
Autore Messaggio
taraseddu Offline
Amico del forum

Messaggi: 261
Registrato: Apr 2006 Online
Messaggio: #1
HALLBERG RASSY - SE - HR 352
Ne sto acuistando uno, mi interesserebbero impressioni di navigazione, peculiarità varie, manovre in porto, migliorie ecc. Bv
(Questo messaggio è stato modificato l'ultima volta il: 29-01-2010 20:04 da sonmì.)
29-01-2010 19:37
Trova tutti i messaggi di questo utente Cita questo messaggio nella tua risposta
sonmì Offline
Vecio AdV

Messaggi: 8.561
Registrato: Feb 2006 Online
Messaggio: #2
HALLBERG RASSY - SE - HR 352
Immagine: Questo contenuto non e' visualizzabile da te Ospite. Se vuoi vederlo, REGISTRATI QUI . 31,06 KB

Dal 1978 al 1991 ne sono stati costruiti 802.

Piccole modifiche sono state apportate nei 14 anni di produzione:

*

Nel 1980 la coperta è stata alzata di un paio di centimetri permettendo più spazio nel passaggio alla cabina di poppa ed al suo interno.
*

Fin dall'inizio l'HR 352 ha montato il Volvo Penta MD 21, ma la produzione di questo motore fu interrotta alla fine del 1984 ed è stato rimpiazzato dal Volvo Penta 2003 Turbo.
*

1984-85 la cucina zona di lavoro è stata migliorata, così come la scaletta del tambuccio e la sentina di scarico.
*

Nel 1986 il passauomo nel saloon è stato aumentato di dimensioni per dare più luce. Le porte sono state costruite a persiana come nelle sorelle maggiori. Ancora una volta la coperta è stata alzata di un paio di cm per un ulteriore aumento di volume sotto coperta.

Alcuni esemplari sono stati dotati del più performante motore MD 22, che era un'opzione.

The boat was built with a standard and a tall rig. In the beginning only standard rigs were sold and in the end almost only tall rigs. The tall rig is easily recognised on the double spreaders and the standard one on the single spreader rig. Boats with in mast furling automatically became the tall rig.
Al suo debutto era proposto con un rig standard e uno maggiorato. All'inizio furono venduti prevalentemente con rig standard, alla fine prevalentemente maggiorati. L'armo maggiorato è facilmente riconoscibile dai due ordini di crocette a differenza dello standard che ne aveva uno solo. La randa avvolgibile nell'albero era solo sul 'tall rig' a due ordini di crocette.

(ndr: tradotto da me medesimo ... quindi possono esserci errori)
(Questo messaggio è stato modificato l'ultima volta il: 29-01-2010 21:34 da sonmì.)
29-01-2010 20:33
Trova tutti i messaggi di questo utente Cita questo messaggio nella tua risposta
sonmì Offline
Vecio AdV

Messaggi: 8.561
Registrato: Feb 2006 Online
Messaggio: #3
HALLBERG RASSY - SE - HR 352
Designers


Christoph Rassy / Olle Enderlein

Hull length


10.54 m / 34'9'
Length waterline 8.70 m / 28' 7''

Beam


3.38 m / 11'1'

Draft


1.67 m / 5'6'

Displacement


6 700 kg / 14 770 Lbs
Keel weight, iron 3 tons

Sail area with jib


51 m² / 549 sq ft

Engine


Early models: MD 21
Later models: Volvo Penta MD 2003 Turbo

kW / hp


32 / 43

Fresh water


300 litres / 79 US gallon

Diesel


240 litres / 63.4 US gallon

Transport height without windscreen


3.31 m / 10' 10'

Transport height with windscreen


3.70 m / 12' 2'


... e tutta sta roba non ho voglia di tradurla ... Blush

Specification

(From Dec. 1987)

Hull:

GRP Colour: White, Marina blue decoration strip above the rubbing strake.
Underwater hull treated with GRP primer, 2-component primer and antifouling.
Blue boat top.
Built in longitudinal stringers.
Ballast keel of iron, moulded in and completely protected in GRP.
Rudder blade in GRP. Rudder main shaft Ø 40 mm bronze. Heavy cast rudder fittings in bronze.
Deck and superstructure:

GRP-sandwich construction 25 mm with polyvinyl cellular plastics as core material for strength and insulation.
Colour. Ivory white.
Hull and deck completely joined by overlapping the GRP laminate. Bulwark formed in the deck and hull mouldings and fitted with a solid capping in teak.
Handrails, companionway, hatchguides, sole and seats in cockpit are all in Bangkok-teak.
Laid teak deck on top of GRP deck, 1/2'. The deck is provided with four 1' scuppers draining below the waterline.
Two 11/2' scuppers from the watertight and selfdraining cockpit.
Spars and rigging:

Spars and rigging from Seldén Mast AB. Mast and boom made from silver anodized aluminium alloy. Mast 206/139 mm, with one set of spreaders. The mast is provided with separate cable conduits, and floodlights. The mast is stepped on a base on the cabintop directly over a reinforced bulkhead.
Chainplates are made of stainless steel.
Halyard winches: Two Lewmar 16ST, reef winch Lewmar 7C.
Main boom 150/105 mm with a modern slab reefing system (2 reef Lines) + outhaul.
Rod kick.
Rigging screws: 5/8 '.
Standing rigging: All shrouds and stays: Ø 8 mm. Running rigging (all halyards are internal). Main halyard. Ø 5 mm wire + rope tail, genua halyard. Ø 5 mm wire + rope tail.
Main sheet: (6:1 purchase), genua sheets, boom vang, burgee halyard.
Higher rig with 2 spreaders available.
Sails:

Polyant.
Main sail. app. 25 m² (269 sq ft). Two reefs.
Working. jib: app. 27.5 m² (295 sq ft).
Deck fittings:

Sheet winches: 2 Lewmar 43C 2-speed.
Clamcleats.
Four 12 ' mooring cleats. Two 10' mooring cleats amidships.
Pulpit in stainless steel.
Built in rubbing strake with bronze profile.
Double lifelines with four pairs of conical stanchions. Height 26 '.
The yacht is delivered with permanent wind screens with hardened glass in light alloy frames. One windscreen panel is opening and is provided with electric wiper. A canavas sprayhood protects the forward part of the cockpit.
Portlights in 9 mm acrylic glass and light alloy frames.
Compass.
Bilge pump.
International navigation lights 4'.
Bathing ladder on transom.
Loose equipment:

*

One anchor, 50 lbs, folding fisherman. One anchor line 100'.
*

Four mooring Lines 33'.
*

Four fenders, 8'.
*

Boat hook.
*

2 winch handles 10', 'Lock in '.
*

One winch handle pocket on mast.
*

Flag staff.
*

Cockpit table.

Engine:

Volvo Penta Diesel 2003 T. Output 32 kW (43 hp) at 3.200 rpm. Three cylinder turbo diesel with direct injection. The engine is fresh water cooled and equipped with oil cooler. Reverse and reduction gear type MS28 single lever reduction. 2.4: l.
Instruments comprise tachometer, temp. gauge and optic and acoustic warning.
Propeller: 3-blade, pitch 16', diameter 15', left hand.
Propeller shaft Ø 30 mm, stainless steel. Engine and shaft carefully aligned and rubber suspended, shaft bearing. Cutlass water lubricated rubber bearing.
'Wet' exhaustline in rubber with water lock and effective rubber silencer.
Two built in fuel tanks 150 + 90 l (tot. app. 63 US gallons) with separate pump for draining eventual water or sludge.
Water tank 300 litres (app. 86 US gallon).
All drains from the self draining cockpit, sinks, washbasins are of durable plastic material.
All through hull fittings are provided with seacocks.
All hose clips in stainless steel.
The engine compartment is sound insulated for lowest possible noise level. The engine is accessible from the passageway for service. A bolted panel in the cockpit is detachable for lifting the engine.
Electricity:

12 V electrical system, with two batteries, one for starting; 60 Ah and one separate circuit for consumption, 140 Ah.
One 50 amp engine driven alternator is charging the two separate circuits over a double diode set. Batteries in closed, vented compartment. All wiring with adequate sectional areas. The cables are where possible protected in plastic pipes or hoses.
13 cabin lights and 2 fluorescent lights, one in galley and one in engine room. Central switch panel at navigation table with fuses and switches for the different circuits.
Water and fuel gauge. Voltmeter and three 12 V outlets.
Two main switches at the companionway ladder (one for the engine and one for the consumption).
Accommodation:

First class workmanship in selected mahogany, hand rubbed and treated to a silk smooth finish. The accommodation consists from forward of:
Water and gas tight locker for liquid gas bottles, anchor chain below. The space is accessible from deck and drained overboard.
Forward cabin with two comfortable berths. Length of berths 2,05 m (6'8'). Filler between berths. Stow room below berths. Inside of hull lined with mahogany. Cupboard forward in cabin above berths. Shelves at the sides.
A door separates the forward cabin from the passage to the main cabin. On SB side of the passageway two good-sized hanging lockers.
On port side an unusually roomy toilet cabin with marina head. Wash basin in china, sunk into the countertop. Mirror and toilet lockers. The floor is made as a shower stall with teak grating over a drained wall. Headroom 1,85m(6').
The main cabin is built with fair sized sofa berths PS and SB. Port side sofa is made as a L-sofa. The sofas are 2 m (6'6'). Book shelves and lockers behind sofas. Large table (37'x4') with folding wings. Stow room for bottles etc. in mid section of table. Inside of hull above berths is panelled with mahogany. Ceiling is lined with vinyl panels. Head room in main cabin 1.89 m (6'3').
Aft in main cabin is a U-shaped galley equipped with a 2-burner stove with oven in gimbals. Permanent tubing with shut-off valve for liquid gas from gas bottle. Drained ice box 80 litres. Stainless double sink 24'x14' with manual fresh water pump. Surface of counter tops in galley in easy cleaned teak look plastic laminate. Locker for crockery. Waste basket, drawers, etc.
On PS side, navigation table with chart locker, drawers, electric switch panel with voltage, fresh water and fuel tank meters. In the passageway to the aft cabin there is a work bench with stowage lockers.
Locker for oil skin gear below companionway ladder.
Drawers below berths in aft cabin. Cupboard above berths. Shelves at the sides. Hanging locker on port side of the cabin. Door to main cabin. Escape hatch to deck. Inside the hull is lined with mahogany.
The upholstery in high quality furniture fabric with cushions in 4' heavy polyester foam.
Floorboards made of 20 mm teak with light colour hotly inlay stripes.
Wall to wall carpets.
Curtains in all windows.
Four 12 V outlets in toilet cabin, galley, aft cabin and cockpit.
The cockpit is selfdraining with seats and gratings in teak. Stow room accessible from cockpit, 1.2 m² 3.4 sqft.
Stowage for winch handles etc.
Anchor locker aft on deck.
Ventilation:

Forward cabin: opening skylight and one vent.
Passageway and toilet room: opening skylight and one vent.
Main cabin: one opening skylight and ventilating panel in main hatchway.
Aft cabin: one opening skylight, one Dorade ventilator.
Steering:

Pedestal steering, chain and sprocket system with stainless wire transmission to heavy quadrant. 30' stainless, elk hide covered steering wheel with adjustable friction brake.
Certificate

Each hull is built according to Lloyd's specifications for 'Certificate of Hull Construction ' and under personal supervision of Lloyd's surveyor in the respect of hull, deck and superstructures in GRP, main bulkheads, engine foundations, chainplates, rudder with fittings and built in fuel and water tanks.
Hull moulding release note and certificate are supplied.
Hallberg-Rassy 352 Standard

is equipped according to the above specification.
Hallberg-Rassy 352 Scandinavia:

Has the following additional equipment fitted.

*

Diesel driven air heating, Eberspächer D3L.
*

Pressure water system with water heater and shower.
*

Third battery.
*

Compressor unit for ice box.
*

Sail cover.
*

Windex.
*

Fire extinguisher.
*

Genoa 39 m² and storm jib 16.7 m². [color='teal]

[color=red]DAL SITO UFFICIALE DEL CANTIERE
(Questo messaggio è stato modificato l'ultima volta il: 29-01-2010 21:44 da sonmì.)
29-01-2010 21:40
Trova tutti i messaggi di questo utente Cita questo messaggio nella tua risposta
masorin Offline
Amico del forum

Messaggi: 152
Registrato: Jan 2008 Online
Messaggio: #4
HALLBERG RASSY - SE - HR 352
Taraseddu,
sono da tre anni proprietario di un 352 del 1981. Sebbene abbia quasi trent'anni la barca è ancora perfetta in quanto anche gli armatori prima di me l'avevano tenuta bene. Alla mia ho rifatto la coperta in teak,ho messo il Vebasto, il radar, per precauzione e non aver riscontrato difetti ho sostituito le sartie e gli stralli, ho messo la rotaia della Harken all'albero e munito la randa di carrelli Harken a sfera e steccatura della randa oltre un po' di elettronica (gps eco).Il motore il vecchio MD 21 B funziona ancora bene ( pensa che dopo quasi tre mesi di inoperosità, con temperature sui zero gradil'altro giorno l'ho messo in moto per farlo girare un po'è partito al primo colpo.Comunque siccome ho visto che pezzi di ricambio non ce ne sono più in circolazione ( a detta dell'importatore Volvo Sig. Vio di Venezia) ho deciso di rimpiazzarlo con un MD 22 50 hp di qualche anno fa ma ancora imballato sulla sua cassa originale Il mio giudizio non può per forza essere imparziale, ma come potrai constatare dopo essere salito e navigato con Lei, non potrai più abbandonarla. Il difetto più grosso sono le manovre in retro. La chiglia lunga farà andare la barca dove vuole Lei , ma con un po' di perizia e pazienza si riuscirà a fare le manovre anche in porto. Io mi sono fatto una scaletta di acciaio ( come quella che vendono ma con solo 100 euro) e quando siamo in ferie solo io e mia moglie ormeggiamo di prua.Se posso darti un consiglio, se non ce l'hai, metti un secondo alternatore.( sarai più sicuro). Vedrai in navigazione la sicurezza che ti darà quel bellissimo e sicurissimo pozzetto centrale, non sbatterai mai sull'onda neanche nella bolina più stretta, e con i venti deboli accenderai il motore per farti i tuoi sette nodi di crociera, ( ma non ti preoccupare perchè il 98% di chi sarà in mare in quel momento l'accenderà).Non voglio dilungarmi oltre,ma per qualsiasi informazione che ti può essere utile puoi contattarmi via MP.
Ciao
Masorin
01-02-2010 00:42
Trova tutti i messaggi di questo utente Cita questo messaggio nella tua risposta
masorin Offline
Amico del forum

Messaggi: 152
Registrato: Jan 2008 Online
Messaggio: #5
HALLBERG RASSY - SE - HR 352
Volevo quest'anno mettere sul mio 352 uno strallo di trinchetta e relative sartie volanti. C'è qualcuno che ha già un armo così?
Masorin
17-02-2012 01:12
Trova tutti i messaggi di questo utente Cita questo messaggio nella tua risposta
mantonel Offline
Senior utente

Messaggi: 4.838
Registrato: Jun 2005 Online
Messaggio: #6
HALLBERG RASSY - SE - HR 352
Citazione:masorin ha scritto:
Volevo quest'anno mettere sul mio 352 uno strallo di trinchetta e relative sartie volanti. C'è qualcuno che ha già un armo così?
Masorin

per questo armo devi assicurarti che i punti di attacco per i golfare siano ben rinforzati e rinviati a paratie con staffe adeguate sotto il ponte. Non forare la coperta senza prima aver fatto le verifiche.
17-02-2012 11:29
Trova tutti i messaggi di questo utente Cita questo messaggio nella tua risposta
taraseddu Offline
Amico del forum

Messaggi: 261
Registrato: Apr 2006 Online
Messaggio: #7
HALLBERG RASSY - SE - HR 352
Sulla maggior parte dei 352 che ho visto, hanno montato uno strallo in testa d'albero, con landa sulla paratia del gavone (molto robusta), eviti le volanti e sei un tantino lontano dal genoa rollato. Inoltre non modifichi l' attrezzatura di coperta.
La trinchetta, per fare il suo lavoro tradizionale ha bisogno di una rotaia dedicata.
E' un lavoro che vorrei fare anche io. Nel caso posta i risultati.
21-02-2012 15:28
Trova tutti i messaggi di questo utente Cita questo messaggio nella tua risposta
Pastabianca Offline
Nuovo Amico del forum

Messaggi: 37
Registrato: Jan 2011 Online
Messaggio: #8
HALLBERG RASSY - SE - HR 352
Ciao Masorin, anche io sono armatore di un HR352.
Ho da sempre montato uno stralletto di prua, non riduco mai il genoa,
armato in testa d'albero e murato d'avanti al gavone dell'ancora e riportato sui bulloni del musone.
25-02-2012 16:58
Trova tutti i messaggi di questo utente Cita questo messaggio nella tua risposta
Pastabianca Offline
Nuovo Amico del forum

Messaggi: 37
Registrato: Jan 2011 Online
Messaggio: #9
HALLBERG RASSY - SE - HR 352
dimenticavo di dirti che, montato in testa d'albero non necessita di sartie volanti
25-02-2012 17:00
Trova tutti i messaggi di questo utente Cita questo messaggio nella tua risposta
masorin Offline
Amico del forum

Messaggi: 152
Registrato: Jan 2008 Online
Messaggio: #10
HALLBERG RASSY - SE - HR 352
Grazie Pastabianca, mi potresti dare, per cortesia, ulteriori informazioni in merito?
Il tuo strallo per la trinchetta è fisso o mobile? in acciao spiroidale o in tessile?
Io avrei un pellicano a volantino della Wichard per tesare lo strallo mobile, secondo te potrebbe essere una soluzione?
Utilizzi la rotaia del genoa o hai rotaie di scotta dedicate?
Quale winch utilizzi per la drizza della trinchetta?
Grazie ancora per tutte le informazioni che mi potrai dare.
Un caro saluto
Masorin
29-02-2012 16:06
Trova tutti i messaggi di questo utente Cita questo messaggio nella tua risposta
Pastabianca Offline
Nuovo Amico del forum

Messaggi: 37
Registrato: Jan 2011 Online
Messaggio: #11
HALLBERG RASSY - SE - HR 352
Ciao Masorin, più tardi vado in barca a fare le foto per l'attacco dello stralletto volante e te le invio.
Rispondo alle tue domande:
-Lo stralletto è mobile, sarebbe un problema fare virate se lo stralletto fosse fisso ed è in acciaio spiroidale.
-Se hai un pellicano a volantino è perfetto.
-Utilizzo la rotaia del genoa ma, ho tre bozzelli di rinvio di cui uno doppio, ti mando le foto.
-Utilizzo il winch sx dell'albero per alzare la vela.
Ho montato lo stralletto circa 15 anni fà, ho rifatto un nuovo giro di vele con un genoa al 150% che non riduco mai, e quando la navigazione si fà più dura, oltre 20 nodi, alzo uno jenki che mi porta quasi fino a 28/30 nodi, oltre riduco la randa e ho messo solamente una volta la tormentina scappando con 50 nodi di poppa.Resta da dire che per una navigazione tranquilla, sicura e di soddisfazone è tassativo cambiare le vele di prua.
03-03-2012 16:34
Trova tutti i messaggi di questo utente Cita questo messaggio nella tua risposta
Rispondi 


Discussioni simili
Discussione: Autore Risposte: Letto: Ultimo messaggio
  Hallberg Rassy 29 JackAubrey 1 2.775 02-09-2016 11:53
Ultimo messaggio: iv3wjr
  HALLBERG RASSY MONSUN 31 foto e descrizione faber 5 5.840 18-02-2012 17:32
Ultimo messaggio: TNT
  HALLBERG RASSY - SE - HR 36 mk1 pegaso 68 16.391 27-10-2010 04:29
Ultimo messaggio: atamat
  HALLBERG RASSY - SE - HR 36 mk1/2 Tamata 39 10.353 17-09-2010 03:54
Ultimo messaggio: pek
  HALLBERG RASSY - SE - HR 36 stravento96 3 2.773 26-02-2010 01:53
Ultimo messaggio: DRAGONFLY

Vai al forum:


Utente(i) che stanno guardando questa discussione: 1 Ospite(i)