Citazione:Messaggio di aleufo
... ma se una barca stringe 20° di apparenTe, il windex deve avere un' apertura di 40°, magari anche centrata? Corretto?
perchè, a parte la foto.....l'angolo mi sembra inferiore?
Piace la randa iper tecnologica ....mimetizzata da 'cartone'?
una delle motivazioni per le quali il windex in testa può segnare angoli minori (o maggiori) di quello 'realmente apparente' va trovata nel fenomeno che la B&G chiama 'upwash' cioè la deviazione che subiscono i filetti del vento a seguito dell'influenza delle vele (principalmente nelle andature di bolina).
Per compensare tale fenomeno la B&G introduce nei suoi strumenti delle tabelle correttive che ovviamente vanno tarate per le diverse barche.
Per questo motivo la B&G ha introdotto da tempo le centraline da testa d'albero montate su un'asta verticale, invece della solita asta obliqua, proprio per allontanare il sensore dalla zona di influenza delle vele.
Personalmente ho potuto verificare (e registrare) con estrema esattezza l'esistenza del fenomeno che varia in funzione dell'intensità del vento e dell'andatura che può comportare errori nella direzione del vento apparente tra - 7 e + 8 gradi.
Allego un estratto della spiegazione che dà la B&G nei suoi manuali, peccato che le figure molto esplicative non siano venute in copia; comunque per chi è interessato basta andarsi a scaricare il manuale dal sito B&G.
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3.4 TRUE WIND CORRECTION
Calibration of True Wind Angle and True Wind Speed will
automatically correct Apparent Wind Angle and Apparent
Wind Speed errors.
3.4.1 True Wind Direction
The need for further calibration of true wind direction will
become clear as soon as you go sailing. The true wind might
vary in direction from tack to tack, independently of any
wind shifts. This phenomenon has come to be known as the
true wind 'tacking'.
The reason for this is a variety of errors that enter into the
calculation of true wind angle from measured wind angle.
In Figure 11 the wind that the instruments measure is
actually deflected from the 'real' wind angle. Add to this the
various twisting effects of the mast and the Masthead Unit,
and we get some idea of the problems involved. The hardest
part is that it is easy to see the true wind direction 'tack' as
little as 2-3 degrees, which would mean the correction
factors being as accurate as 0.5 degree, or about 1%. For
any particular windspeed the correction needed for all these
errors have to be different from day to day, not least because
of the problems of wind gradient we discussed earlier.
As we have seen the problem stems from the true wind
direction 'tacking' as the boat manoeuvres from tack to tack.
We need to know the error that the true wind suffers in any
manoeuvre, be it tacking upwind, a reach-to-reach tack, or
gybing downwind. Once you know the error, and the
windspeed you had at the time, then we can enter it as a
correction into a table of corrections similar to that shown in
The table initially contained in the h2000’s memory is
empty and we need to discover and enter the relevant
corrections for true wind direction. To see how we work out
the correction we will look at an on the water situation, from
which we can determine some general rules.
In Fig 12 we see a typical situation, sailing on port tack,
upwind, in ten knots, the true wind direction reads 210. We
tack over onto starboard and settle the boat down, now the
true wind direction reads 200. There is a ten degree error
tack to tack. The true wind direction should read 205 on
both tacks. To correct the true wind angle so that the true
wind direction reads 205 on both tacks, we need to add 5
degrees to the true wind angle. So for a general rule we can
say:
If you are lifted from Tack to Tack subtract half the
difference.
And the converse will apply:
If headed from Tack to Tack add half the difference.