(01-07-2023 20:25)kavokcinque Ha scritto: Cruising speed Operating the engine at wide open throttle (WOT) should be avoided since it is both uneconomical and uncomfortable. Volvo Penta recommends a cruising speed in the range 500– 1000 rpm lower than maximum rpm at WOT. Depending on hull type, choice of propeller, load and conditions etc. the maximum engine speed at top speed can vary, but it should be within the WOT range. Wide Open Throttle range: ... ,2700–3,000 r
Per i ns. che fanno di max. i 2700 - 3000 - 3200 ... andare 500-1000 giri meno sarebbe un po' troppo meno.
Io sapevo 300-500 giri meno (da manuale Volvo) del max. possibile (full throttle = gas pieno ... a fondo corsa) :
Operating the engine at wide open throttle (WOT) should be avoided since it is both uneconomical and uncomfortable. Volvo Penta recommends a cruising speed in the range 300 - 500 rpm lower than maximum rpm at WOT. Depending on hull type, choice of propeller, load and conditions etc. the maximum engine speed at top speed can vary, but it should be within the WOT range.
Probabilmente, tale discorsetto, lo aggiustano a seconda del regime massimo del motore ...
In ogni caso ... piu' che mettersi a fare conteggi ... la curva di coppia massima ... e' piu' facile da capire ... ed e' la maggior efficenza al minor consumo possibile (coppia massima ... non e' WOT eh ...). Andare troppo oltre il regime di coppia massima vuol dire consumare assai di piu' (imho inutilmente)
Il mio (turbo anni 80) ha la coppia massima a 2600 ed il regime massimo previsto a 3200 (fa anche i 3600) e lo tengo sui 2200 - 2400 ca. (dipende dalle condizioni)